Hvorfor bedrifter burde bruke penger på responsivt webdesign

For å kunne holde følge med sine teknologiske kunder, er det viktig for bedriftseiere å ha nettsider som kan tilpasse seg til hvilken som helst enhet som blir brukt til å gå på nettet. Det er nylig blitt rapportert at 73.4% av alle internettbrukere brukte internettet gjennom mobiltelefonene sine i 2013. Det er forventet å øke til 90% innen 2017.
Utallige nettsider på internettet er fortsatt ikke designet for å bli sett på gjennom mobile enheter. Det er definitivt dårlig nytt for bedriftene som eier dem, men det gir også muligheten for andre å utnytte dette ved å følge trenden så snart som mulig, og forbli konkurransedyktige.
For å kunne holde følge med sine teknologiske kunder, er det viktig for bedriftseiere å ha nettsider som kan tilpasse seg til hvilken som helst enhet som blir brukt til å gå på nettet.
Smashing Magazine definerer responsivt webdesign som en type webdesign som tilpasser seg til brukerens adferd og miljø basert på skjermstørrelse, plattform og orientering. Designen inkorporerer en blanding av fleksible layouter, rutenett, og CSS mediaforespørsler.
La oss ta en titt på hvert av disse elementene:
Tilpasningsdyktig skjermoppløsning er et av de viktigste aspektene innenfor responsiv webdesign. Med et stort spekter av forskjellige enheter kan det være ganske utfordrende å holde følge med forskjellige variasjoner og designer for hver eneste oppløsningsstørrelse. For å løse dette problemet, har designere og utviklere utviklet forhåndsinnstilt skjermoppløsning som en guide til å lage responsive nettsider. De lager layouter til hver av disse oppløsningene, slik at nettsiden laster perfekt selv om brukeren er på en iPad eller en Nokia telefon.
Responsivt webdesign
Det å lage flytende rutenett er en vesentlig prosess når det kommer til å utvikle en responsiv nettside. Nettsider laster ofte bilder av høy kvalitet på grunn av deres estetiske verdi, som kan ødelegge utseende av nettsiden når den blir sett på gjennom en mobilnettleser. Med flytende rutenett, blir bilder automatisk tilpasset skjermen. Den gjemmer visse deler av bilder, og lager dynamiske, sammensatte bilder, og inkorporerer forgrunnsbilder som passer forskjellige lauouts. Dette er noen av de vanligste rutinene når det kommer til å lage et responsivt rutenett.
CSS mediaforespørsler inneholder mediatyper og uttrykk som kontrollerer designen til mediafunksjoner (bredde, høyde, farge). Dette gjør det mulig for designere å skreddersy nettsider til å bli mer responsive.
CSS3 er favorisert av de fleste designere på grunn av de nye mediafunksjonene slik som ‘max-width’ og ‘device-width’, orientering, og farge. Disse nye funksjonene tillater utviklere å forbedre designen og responsevnen til en nettside.
Et bra, responsivt webdesign sørger ikke bare for at en nettside blir mer tilpasningsdyktig, men det fungerer også bra til søkemotoroptimalisering. Som nevnt av Search Engine Watch, er det lettere for Google å gjøre et kravlesøk på en nettside om den inkorporerer responsiv webdesign.
Mementor AS, et norskt webdesignselskap, er en global leder innenfor responsiv (mobil og nettbrettvenlig) webdesign og webutvikling. Lær mer om hvordan din bedrift kan dra nytte av responsive nettsider ved å besøke Mementor sin nettside.